Karierowo i finansowo w Ósemce!

Zasada nr 1 – nigdy nie trać pieniędzy.
Zasada nr 2 – nigdy nie zapominaj o zasadzie nr 1.”
                                                                                                             Warren Buffett

Dzień Kariery Zawodowej to ważne święto dla całej społeczności szkolnej Publicznej Szkoły Podstawowej nr 8 w Brzegu. Nasi uczniowie już po raz trzeci wzięli udział
w realizacji innowacji pedagogicznej „Brzeski System Doradztwa Edukacyjno-Zawodowego. Od przedszkola do gimnazjum”, która tym razem dotyczyła modułu: FINANSE. 23 lutego 2018 roku wszystkie klasy naszej szkoły uczestniczyły w ciekawych lekcjach związanych z bankowością oraz finansami. W tym dniu dzieci mogły zapomnieć o tornistrach, książkach i zeszytach. W ruch poszły tablety, arkusze z planowanym budżetem domowym i karty bankomatowe. Najczęściej powtarzanymi słowami stały się natomiast: pieniądze, waluta, bank, oszczędzanie, konto i budżet. W realizacji zadania związanego z finansami pomogli z pewnością zaproszeni goście – pracownicy brzeskich banków oraz właściciele lokalnych firm.

Poranek w szkole rozpoczął się od oficjalnego przywitania uczniów i gości na sali gimnastycznej przez panią dyrektor Lucynę Bończak. Następnie każda klasa wyruszyła do swoich gabinetów, by tam łapać finansowego bakcyla. W klasach I – III uczniowie poznali podstawowe pojęcia związane z bezpieczną bankowością. Finanse dla najmłodszych uczestników nie były trudnym tematem. Dzieci już od początku roku uczyły się pojęć finansowych, sposobów oszczędzania i inwestowania pieniędzy, w związku z realizowanym w Ósemce projektem: „Od grosika do złotówki”.

Uczniowie klasy 2a wzięli udział w zabawach dramowych: „Wypłacamy pieniądze w bankomacie”. Zaprojektowali oni prace plastyczne: karty kredytowe, które ozdabiały wystawę szkolną. Dzieci z klasy 3a oglądały w tym dniu projekcję filmu pt. „Moje pierwsze pieniądze. Magiczne pudełko”, a następnie gościli u siebie zawodowego żołnierza – pana Łukasz Krzyżanowskiego, który prezentował zbiór sprzętu wojskowego. Poprzez prezentację swojego zawodu, zachęcał do inwestowania również we własny samorozwój. Uczniowie mieli okazję do zapoznania się nie tylko z ciekawym zawodem, ale również do poznania tematu związanego z planowaniem budżetu domowego. Zabawa w sklep, która odbyła się w klasach pierwszych oraz w klasie 3b pozwoliła uczniom na wcielenie się w osoby zarządzające własną firmą, budżetem oraz ludźmi. Ponadto dzieci z klasy 1c poznawały historię pieniążka począwszy od kamienia aż do monety i banknotu. Natomiast uczniowie z klasy 3b spotkali się z panią dietetyk – Anetą Barcewicz, która w bardzo ciekawy sposób przedstawiła sposoby na zarabianie i oszczędzanie pieniędzy, połączone ze zdrowym odżywianiem oraz profilaktyką zdrowotną. Dzieci poznały również pojęcie waluty, a następnie same projektowały i wykonywały ciekawe prace plastyczne dotyczące walut. Uczniowie z klasy 3c przygotowali się natomiast do prezentowania wybranego zawodu na forum klasy. Zajrzeli przy tym do portfeli reprezentantów poszczególnych zawodów, by móc oszacować, ile zarabia lekarz, ekspedientka, fryzjer czy nauczyciel. Równie ciekawie wyglądały zajęcia w klasach czwartych. I tam głównym tematem rozmów, dyskusji i prezentacji multimedialnych były finanse oraz bankowość. Czwartoklasiści mogli pograć w edukacyjne gry planszowe i obejrzeć prezentację starych banknotów.

Nieco inaczej do finansów podeszli uczniowie klas 5-7 i gimnazjum. Tuż po oficjalnym rozpoczęciu czekali oni w wyznaczonych gabinetach na przyjście ważnych gości. W klasach piątych uczniów odwiedziła pani Sylwia Palacz- Kierownika Zespołu z Banku PKO BP, która w bardzo ciekawy sposób przeprowadziła prelekcję na temat finansów i rachunkowości. Tematy związane z utworzeniem konta, zawieraniem kredytów i dokonywaniem przelewów pieniężnych nie będą już teraz obce piątoklasistom. Okazało się też, że o finansach można uczyć się poprzez zabawę. Udowodnił to kolejny gość – pan Andrzej Miller z Księgarni „Sowa”, który w kreatywny sposób przedstawiał zasady gier planszowych z zakresu finansów. W tym celu zaprezentował kilka propozycji gier, które w prosty sposób przybliżyły dzieci do świata bankowości i pieniędzy. Następnie uczniowie wyszukiwali, w specjalnie zakupionych na ten dzień tabletach, ceny produktów żywnościowych i higienicznych. Tworzyli w grupach budżety domowe i systemy oszczędzania pieniędzy. Po skończonej pracy dzieci grały na tabletach w gry finansowe.

Klasy szóste i siódme także gościły u siebie pracowników banku. Dzięki pani Bożenie Wdowiszewskiej – Wiceprezesowi  Zarządu ds. Handlowych Banku Spółdzielczego i Pani Ewelinie Majchrzyk uczniowie otrzymali fachowe i rzetelne informacje na temat podstawowych pojęć finansowych i poznali tajniki pracy w banku. Panie w bardzo ciekawy sposób przedstawiały sytuacje bankowe, opisywały zadania należące do bankowców
i klientów oraz przedstawiały ciekawostki ze świata finansów. Po części teoretycznej nastąpiła – tak lubiana przez dzieci – część praktyczna. Szóstoklasiści i siódmoklasiści wraz
z opiekunami wybrali się na spacer do wyznaczonych sklepów, w których mieli dokonać dokładnego planowania budżetu domowego. Po skończonej wizycie w brzeskich marketach, młodzież musiała dokonać analizy wybranych produktów żywnościowych i higienicznych na cały miesiąc, biorąc pod uwagę zarobki i potrzeby czteroosobowej rodziny.

Do klas gimnazjalnych w tym dniu przybyli goście z Banku Zachodniego WBK. Tutaj prelegenci podzielili się na dwie grupy. Pierwsza z nich udała się do klasy 2B PG, aby poprowadzić bardzo ciekawe warsztaty związane z podróżowaniem oraz gospodarowaniem pieniędzy. Pani Justyna Perzyńska i Pan Sebastian Milewski- pracownicy oddziału, poprowadzili symulację prawdziwego podróżowania w grupach i pomagali uczniom dokonywać właściwych wyborów. Pani Marta Kaniuka- kierownik obsługi klientów, udała się do klasy IIA oraz do klas trzecich gimnazjum. Tam w bardzo ciekawy sposób poprowadziła prelekcję na temat funkcjonowania bankowości, zakładania kont i gospodarowania pieniędzmi. Uczniowie chętnie uczestniczyli w dyskusjach dotyczących finansów. Po skończonych wizytach naszych gości, młodzież sprawdziła się w roli członków rodziny, która musiała rozwiązać sytuacje problemowe związane z budżetem domowym. W tym celu dokonywała ona oszacowania cen produktów i analizy budżetu. Grupy pięcioosobowe miały do wykonania plan zagopsodarowania finansów rodziny o różnym statucie majątkowym. Musiały one również wziąć pod uwagę sytuacje losowe, które nieco zaburzały oszacowane kosztów przychodów i rozchodów.

Następnym punktem programu była prezentacja uczniów klasy 2B: Hanny Górskiej, Kai Derlatki, Kamila Maruwki oraz Grzegorza Sienkiewicza. Prowadzący przygotowali materiały dotyczące inwestycji Gminy Brzeg planowanych na 2018r. Młodzież miała okazję usłyszeć od swoich koleżanek i kolegów o zrealizowanych projektach, takich jak remonty dróg i restauracji, renowacje obiektów budowlanych i zabytków oraz o planach zagospodarowania terenów zielonych. Uczniowie w profesjonalny sposób zaprezentowali również nadchodzące zmiany inwestycyjne planowane przez Burmitrza Brzegu – Jerzego Wrębiaka na bieżący rok.

Nie samą nauką i pieniędzmi żyli jednak w tym dniu uczniowie. W trakcie zajęć na każdego ucznia czekał słodki poczęstunek, napój i pod koniec pracowitego dnia – kawałek pizzy. Zakończenie Dnia Kariery odbyło się na sali gimnastyczniej, gdzie pani dyrektor Lucyna Bończak dokonała podsumowania wielu działań realizowanych w tym dniu w naszej szkole. Za przygotowanie Dnia Kariery odpowiedzialni byli pedagog szkolny – pani Jolanta Gawlik oraz psycholodzy szkolni – pani Daria Maryszczak i pan Sebastian Pluta. Należy podkreślić, że wszyscy nauczyciele aktywnie włączyli się realizację całego programu związanego z modułem: finanse.

Dla całej społeczności szkolnej był do dzień pełen wrażeń. Pieniądze to temat, na który dużo do powiedzenia ma chyba każdy z nas. Pojawia się on często w rozmowach, nie tylko przy planowaniu budżetu domowego, ale i przy wybieraniu miejsca wakacyjnych wojaży, realizacji planów i marzeń, na które czasami długo musimy oszczędzać. Uczenie się o nich warto zatem zacząć jak najszybciej. Mamy nadzieję, że uczniowie Ósemki w przyszłości będą nie tylko wspaniałymi ludźmi, realizującymi się w wielu zawodach, ale i wytrawnymi finansistami, którzy niczym eksperci będą dobrze zarządzać swoimi pieniędzmi i czasem.

Psycholog szkolny
Daria Maryszczak

Ten wpis został opublikowany w kategorii Aktualności. Dodaj zakładkę do bezpośredniego odnośnika.