Uczniowie z Ósemki w Zaczarowanym Świecie i Eksperymentu

Od dawna wiadomo, że dzieci najlepiej uczą się przez zabawę i doświadczenie. Taki sposób przyswajania wiedzy obejmuje coraz większą płaszczyznę szkolnej edukacji. Współczesna szkoła stara się w różnorodny sposób, najbardziej atrakcyjny dla ucznia, realizować podstawę programową z poszczególnych przedmiotów, wykorzystując własną bazę, jak i korzystając z propozycji doświadczalnych placówek edukacyjnych, takich jak Centrum Nauki „Kopernik” w Warszawie, wrocławskie Humanitarium i  Hydropolis czy  Centrum Nauki i Eksperymentu RCRE w Opolu.

15 lutego uczniowie klas piątych i szóstych Publicznej Szkoły Podstawowej nr 8 w Brzegu kolejny raz odwiedzili Zaczarowany Świat Nauki i Eksperymentu w Opolu przy ul. Dubois, od lat wspomagający pracę szkoły. Odwiedzając poszczególne pracownie, dzieci poznawały tajniki fascynującego świata nauki i techniki.

W pracowni robotyki uczniowie spróbowali swych sił w kodowaniu przy pomocy czterech kolorów ścieżek stanowiących trasę przejazdu mini robota oraz sterowaniu robotami, poruszającymi się nie tylko po podłodze, ale również po ścianie. Szczególnym zainteresowaniem cieszył się android prezentujący umiejętności zbliżone do możliwości człowieka.

W sali optyki uczniowie dowiedzieli się, co to jest pryzmat i do czego służy, ile kolorów rozpoznaje ludzkie oko i jakie światło nazywamy promienistym. Mogli obserwować otoczenie przez dyfrakcyjne okulary, użyć projektora tęczy oraz przejrzeć się w krzywych lustrach. Używając latarek z ultrafioletowym światłem, szukali rysunków ukrytych w ciemnym pomieszczeniu.

W pracowni „Mam tę moc” poznali rodzaje energii oraz źródła energii odnawialnej. Dowiedzieli się, co to jest fotowoltaika. Obserwowali, w jaki sposób wykorzystuje się energię elektryczną uzyskaną z energii słonecznej. Uruchamiali model młyna wodnego, sterowali autami z klocków lego poruszanymi energią słoneczną i cieplną. Zapoznali się z działaniem prostego termogeneratora.

Kolejnym miejscem doświadczeń było Laboratorium Dextera, czyli pracownia fizyki. Młodzi naukowcy szukali odpowiedzi na pytanie, czym zajmuje się fizyka. Wyznaczali środek ciężkości różnych przedmiotów i człowieka. Budowali z klocków korbo poruszające się mechanicznie modele, np. wiatraka. Dowiedzieli się, co to jest próżnia i jak wielką silę ma powietrze pod określonym ciśnieniem. Wprawiając w ruch kule bilardowe, obserwowali zderzenie sprężyste i uczyli się kierować torem przemieszczania się kuli.

Ostatnim etapem eksperymentalnej podróży była Filharmonia Śmiechu. Tu uczniowie poznali praktyczne zastosowanie kamertonu i zasady działania pudła rezonansowego. Okazało się, że jama ustna doskonale spełnia funkcję pudła akustycznego. Sprecyzowali definicję dźwięku. Mieli możliwość zagrać na różnych instrumentach – tych dobrze znanych, jak pianino czy gitara, ale również takich, z którymi zetknęli się po raz pierwszy – cajon czy bęben języczkowy.

Zakończyły się zajęcia prowadzone przez doświadczonych instruktorów, ale pozostanie radość z pierwszych naukowych odkryć i wiedza zdobyta w tak niecodzienny sposób. Z całą pewnością uczniowie z Ósemki wykorzystają ją w szkolnej edukacji i chętnie wrócą do Zaczarowanego Świata, aby poprzez zabawę i eksperyment poznawać nowe obszary nauki.

Teresa Medyńska – Aporowicz

Ten wpis został opublikowany w kategorii Aktualności. Dodaj zakładkę do bezpośredniego odnośnika.