Sen o Warszawie, czyli 7b na wycieczce w stolicy

13 maja, bladym świtem, klasa 7b wraz ze swoim wychowawcą – p. Ewą Chojnowską – oraz drugim wychowawcą – p. Moniką Słupską – wyruszyła na „podbój” stolicy.

Naszą wycieczkę rozpoczęliśmy od refleksyjnego spaceru po Cmentarzu Powązkowskim, gdzie pochowani są znani aktorzy, pisarze oraz ludzie nauki i kultury. Poznaliśmy historię najstarszej warszawskiej nekropolii i dowiedzieliśmy się, gdzie spoczywają Marek Hłasko, Zbigniew Herbert, Bolesław Prus i Władysław Reymont. Następnie udaliśmy się na cmentarz wojskowy (również na warszawskich Powązkach), gdzie zatrzymaliśmy się przy grobach bohaterów „Kamieni na szaniec” oraz poległego w Powstaniu Warszawskim Krzysztofa Kamila Baczyńskiego.

Następnie udaliśmy się do Pałacu Kultury i Nauki, skąd podziwialiśmy panoramę Warszawy. Później odwiedziliśmy Złote Tarasy i spacerowaliśmy po centrum miasta poznając jego historię. Pomimo niesprzyjającej pogody spacer udał się wyśmienicie – nie mieliśmy do tej pory pojęcia, ile wspaniałych miejsc można zobaczyć w stolicy.
Ostatnim punktem programu tego dnia był Stadion Narodowy. Tutaj zobaczyliśmy nie tylko trybuny i dowiedzieliśmy się, jak organizowane są mecze, koncerty i inne imprezy (nie tylko sportowe), ale także zwiedziliśmy stadion. Poznaliśmy także „od kuchni” zaplecze stadionu,
szatnie reprezentacji Polski w piłkę nożną i kilka innych „tajnych” pomieszczeń.
Drugiego dnia udaliśmy się do Centrum Nauki Kopernik, gdzie znaleźliśmy nietypowe i wspaniałe urządzenia, oglądaliśmy swoje „termowizyjne oblicza”, badaliśmy objętość płuc i uczyliśmy się dzięki niesamowitym (czasem bardzo dziwnym) urządzeniom, o których istnieniu nie mieliśmy do tej pory pojęcia. Poszerzyliśmy swoją wiedzę z zasad dynamiki, poznaliśmy wiele zjawisk z zakresy optyki oraz wielu innych dziedzin nauki. Zobaczyliśmy też imponujących rozmiarów wahadło Foucaulta.
Niechętnie opuściliśmy to wspaniałe miejsce, jednak nasz wyjazd zaplanowany został jedynie na trzy dni, zatem ruszyliśmy na Stare Miasto, gdzie przespacerowaliśmy się między innymi po Placu Zamkowym, zobaczyliśmy Zamek Królewski i Kolumnę Zygmunta, pod którą wysłuchaliśmy historii o tym, jak Warszawa została stolicą Polski. Z zamku udaliśmy się do katedry św. Jana, na warszawski barbakan i do Muzeum Narodowego, gdzie mieliśmy okazję z bliska przyjrzeć się namalowanej przez Jana Matejkę „Bitwie pod Grunwaldem”.
Po wizycie w muzeum udaliśmy się do Ogrody Saskiego i pod Grób Nieznanego Żołnierza, gdzie udało nam się zobaczyć uroczystą zmianę warty. Stamtąd ruszyliśmy na Krakowskie Przedmieście, o którym nie bez powodu mówi się, że jest jednym z najpiękniejszych miejsc w Warszawie.
Dzień trzeci – ostatni – rozpoczęliśmy wizytą w Wilanowie w Pałacu Króla Jana III. Nie tylko zwiedziliśmy to wspaniałe miejsce, ale uczestniczyliśmy w warsztatach filmowych i nakręciliśmy własny, krótki film historyczny. Nie wiemy, czy historia uwieczniona na filmie wydarzyła się naprawdę, ale była niezwykle ciekawa.
Ostatnim punktem naszej podróży były warszawskie Łazienki. Spacerowaliśmy po parku, zobaczyliśmy pomniki Fryderyka Chopina i Henryka Sienkiewicza. Podziwialiśmy też Pałac na Wodzie, pomarańczarnię i amfiteatr. W trakcie spaceru natknęliśmy się również na Cadillaca należącego onegdaj do samego Marszałka Józefa Piłsudskiego. Niestety, wszystko co dobre szybko się kończy i musieliśmy udać się do autobusu i wyruszyć w drogę powrotną do domu.

Ewa Chojnowska
Monika Słupska

Ten wpis został opublikowany w kategorii Aktualności. Dodaj zakładkę do bezpośredniego odnośnika.