„Dziady” cz. II w klasach siódmych

Czy istnieje wina bez kary? Czy za wszystkie przewinienia trzeba odpokutować? Czy w życiu potrzebne jest cierpienie i gorycz? Czy każdy grzech można zmazać?
Na te i na wiele innych pytań będziemy w tym tygodniu odpowiadać podczas poznawania, interpretowania i omawiania II części „Dziadów” – utworu autorstwa naszego wieszcza narodowego – Adama Mickiewicza, tak ważnego dla polskiej kultury, obyczajowości i obrzędowości. 


Żeby przybliżyć uczniom klimat i historię obrzędu dziadów a także treść utworu dzisiaj na ósmej godzinie lekcyjnej wszystkie klasy siódme wraz z nauczycielem j.polskiego – panią Weroniką Tworowską, panią dyrektor Lucyną Bończak oraz nauczycielami wspomagającymi wzięły udział w odsłuchaniu utworu. Mała salka gimnastyczna zamieniła się w kaplicę cmentarną, w której lud i pojawiające się duchy witał – Guślarz (w tej roli Franciszek Selak z kl. 7a). Srogie słowa: „Ciemno wszędzie, głucho wszędzie…” i wiele innych pouczeń wygłaszał Chór (Zuzanna Seretna z kl. 7c oraz Oliwia Czajkowska i Ola Tokarska z kl. 7b). Przy bogatym w jadło i napitek stole pojawiały się duchy: aniołki (Anna Czaplejewicz i Pola Łobodziec z kl. 7b), duch złego pana (Bartosz Zacharewicz) oraz sowa i kruk (Martyna Łotecka i Karolina Mika z kl. 7c) a także pasterka Zosia (Julia Markowska z kl. 7c). 
Dzięki ogromnemu zaangażowaniu dzieci i rodziców nie zabrakło ani smakołyków dla grzesznych duszyczek, ani trumny i gromnicy. Mimo, że większość z przedstawionych elementów należy potraktować symbolicznie, to całość wydarzenia tchnęła w młodych ludzi ducha ciekawości i poznania. Mamy nadzieję, że takie lekcje jak ta sprawią, że odbiór lektury będzie pełniejszy i ciekawszy.

Ten wpis został opublikowany w kategorii Aktualności. Dodaj zakładkę do bezpośredniego odnośnika.